Om du drabbas av en skada i vården kan du i vissa fall ha rätt till ersättning enligt patientskadelagen. Knappt hälften av anmälda skador ersätts. När man inte får ersättning beror det oftast på att skadan inte hade kunnat undvikas.

Om du skadas vid hälso-, sjuk- eller tandvård kan du i vissa fall, efter prövning, få ersättning. Det kan till exempel vara:

  • om skadan varit möjlig att undvika
  • om du skadats på grund av fel på sjukvårdsutrustningen eller att utrustningen använts på fel sätt
  • om skadan orsakats av att du fått fel diagnos
  • vid särskilda fall om du blivit infekterad i samband med vård eller behandling.
  • om du skadats i ett olycksfall i samband med vården eller under sjuktransport
  • om du har skadats på grund av att läkaren ordinerat fel läkemedel eller att du fått fel läkemedel från apoteket.

Du har inte rätt till ersättning enbart för att din behandling inte gav önskat resultat eller för att det uppstått en komplikation. I all vård finns en risk för komplikationer som inte går att undvika. För sådana komplikationer får du ingen ersättning.

Du får inte heller ersättning:

  • för skador som inte går att undvika, till exempel ärr vid operation
  • om du skadats då du behandlats för ett akut livshotande tillstånd
  • om du har biverkningar av läkemedel som ordinerats på rätt sätt
  • om du fått en infektion vid en behandling och infektionen varit möjlig att förutse
  • om du fått en infektion vid behandling av en mycket allvarlig sjukdom
  • om du anmäler skadan efter mer än tre år från att du fick reda på skadan, eller om det gått mer än tio år från den dagen då du skadades
  • om skadan beror på att sjukvården inte haft resurser
  • om du upplevt att du blev kränkt på grund av bemötandet.

För skador, vars ersättning är mindre än självrisken, får du ingen ersättning. Det kan till exempel vara om din skada läktes inom några veckor och inte orsakade dig någon inkomstförlust eller omkostnader. Självrisken är enligt patientskadelagen 5% av prisbasbeloppet (2140 kr år 2011).

De fall som beskrivs ovan ger en förenklad bild av vad som gäller. All utredning och bedömning görs i enlighet med aktuell lagstiftning och försäkringens villkor.

Sjukvårdens och tandvårdens patientförsäkring

Enligt patientskadelagen måste alla vårdgivare ha en patientförsäkring som täcker skadeersättningen. Det är till vårdgivarens försäkringsbolag du anmäler din skada.

Landstingets vårdcentraler, sjukhus, folktandvårdskliniker och andra vårdgivare som har avtal med landstinget är försäkrade i Patientförsäkringen LÖF.

Privata vårdgivare och tandläkare har patientförsäkring i andra försäkringsbolag. De är skyldiga att informera dig i vilket försäkringsbolag de har sin patientförsäkring.

Om du skadas hos en vårdgivare som inte har någon patientförsäkring ska du vända dig till Patientförsäkringsföreningen (PFF). De träder då in i stället för ett vanligt försäkringsbolag och betalar eventuell ersättning.

Anmäl din skada

Det är du själv som bestämmer om du ska göra en skadeanmälan.

Fyll i en så kallad patientnämnden eller respektive försäkringsbolag, eller hämta den på sjukhus, vårdcentraler eller hos tandläkaren. Patientnämnden kan även hjälpa dig om du tycker att du blivit illa bemött i vården.

Vad händer med din anmälan?

När din skadeanmälan kommit till försäkringsbolaget får du ett brev med ett ärendenummer som du använder när du kontaktar försäkringsbolaget. En handläggare utreder ditt ärende. Din journal, eventuell operationsberättelse och röntgenbilder ligger till grund för utredningen. Oftast behövs en medicinsk rådgivare.

När utredningen är klar och handledaren har fattat ett beslut får du ett skriftligt besked med posten. Om du inte får ersättning för din skada står det varför och vad du kan göra om du inte är nöjd med beslutet.

Handläggaren eller någon som utreder ditt ärende får inte lämna ut några uppgifter om dig eller din skada om du inte godkänner det. All utredning sker under den tystnadsplikt som försäkringsbolaget har, men den är inte reglerad i lag. Även om försäkringsbolagets tystnadsplikt bygger på samma principer som sjukvårdens lagreglerade sekretess är de inte identiska.

Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut kan du vända dig till Patientskadenämnden. Det är en rådgivande nämnd till försäkringsbolagen. Du hittar mer information i brevet med beslutet från försäkringsbolaget. Du kan vända dig till Patientskadenämnden även om din vårdgivare inte har någon patientförsäkring.

Patientskadenämnden
Box 24127
104 51 Stockholm
Telefon 08-522 787 44
Fax 08-661 37 02

Du har alltid rätt att få ditt ärende prövat av domstol.