När du är på sjukhus är maten en del av din behandling. Ditt tillstånd och ditt behov påverkar vad du får för typ av mat. På de flesta sjukhus kan du välja mellan olika maträtter.
När man är sjuk är det viktigare än någonsin att kroppen får de frukost och mellanmål.
Matutbudet varierar något mellan de olika sjukhusen. Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset, S:t Görans Sjukhus och Södertälje sjukhus har olika maträtter du kan välja mellan, be att få se den meny som finns på din avdelning. På Norrtälje sjukhus kan du också välja mellan olika rätter både till lunch och middag. Södersjukhuset och vissa avdelningar på ovan nämnda sjukhus serverar en maträtt till varje måltid.
På de sjukhus som har flera maträtter väljer du din maträtt dagen innan den serveras, till exempel onsdagens mat väljer du på tisdagen. Det finns alltid ett litet lager med mat på avdelningen, det vill säga några lunch- och middagsrätter samt frukost- och mellanmålsmat, som du kan välja mellan om du inte fick möjlighet att välja dagen innan.
Till varje måltid ska du erbjudas måltidsdryck, sallad eller råkost, bordsmargarin och bröd. Du ska också erbjudas salt och peppar.
Hur du upplever en måltid beror på mer än bara maten:
Du har rätt att få en bra måltid. Om du till exempel inte vill sitta i sängen och äta ska du säga till. Säg även till om du behöver hjälpmedel till måltiden, till exempel greppvänliga bestick, en stabil mugg eller glas, eller en antiglidduk under tallriken. Be om hjälp om du behöver få maten uppskuren, bli matad eller om du behöver hjälp med något annat.
På varje sjukhus finns personalrestauranger och caféer där du som anhörig kan äta.
På sjukhusen finns en så kallad kostcontroller som samarbetar med matleverantörer och måltidsrådet. Måltidsrådet är ett råd som arbetar med att utveckla maten på sjukhusen och förbättra måltidsupplevelsen. Om du har synpunkter på maten ska du i första hand vända dig till avdelningen eller till kostcontrollern på ditt sjukhus. Skriv vilka synpunkter du har och vilken avdelning det gäller. Ju noggrannare du är i din beskrivning, desto lättare blir det att åtgärda dina synpunkter.