Den nya patientsäkerhetslagen som trädde i kraft den 1 januari 2011 innebär bland annat att vårdgivaren har fått ett tydligare ansvar i att hitta och åtgärda systemfel. Det har också tillkommit nya rutiner för hur klagomål på vården handläggs.

Du som patient har rätt att känna dig trygg och säker i ditt möte med vården. Har du blivit felbehandlad eller skadad har du möjlighet att få upprättelse och skadestånd.

Vänd dig till din vårdgivare

Om du anser att du blivit felbehandlad eller om behandlingen lett till en vårdskada bör du i första hand vända dig till din läkare, sjuksköterska eller annan personal vid den mottagning eller klinik där du blivit behandlad.

Vänd dig till Patientnämnden

Om du inte klarat ut problemen med berörd personal, kan du kostnadsfritt vända dig till Patientnämnden. De kan utreda vad som hänt, föreslå lösningar och lotsa dig vidare. Nämnden arbetar förebyggande och för att ställa till rätta men kan inte utdöma skadestånd eller bestraffa.

Vänd dig till Socialstyrelsen

Du kan också vända dig till Socialstyrelsen som är den myndighet som från årsskiftet tar över utredningsansvaret från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Den nya lagen gör det lättare för dig som patient att anmäla om du blivit felbehandlad eller skadad i vården.
Tidigare var patienten tvungen att namnge till HSAN den person som man ansåg hade gjort ett allvarligt fel. Med den nya lagen räcker det med att du anmäler vad som hänt, så blir Socialstyrelsen tvungen att utreda händelsen ur ett bredare perspektiv. Det gör det lättare att upptäcka orsaken till att något gått fel och rätta till bristerna. Vårdgivaren blir också skyldig att berätta för patienten när en vårdskada har inträffat, och vad han eller hon har gjort för att undvika att det händer igen.
HSAN har fram till årsskiftet möjlighet att utfärda varning och erinran till vårdgivare. HSANs beslut kan överklagas hos allmän förvaltningsdomstol, i första instans förvaltningsrätten i Stockholm.

Om ett fel har begåtts

Om det efter Socialstyrelsens undersökning kommer fram att det har begåtts ett fel inom vården kan Socialstyrelsen rikta kritik mot vårdgivaren eller enskild personal. Bland annat kan de ställa krav på att vårdgivaren förbättrar rutinerna för att undvika skador i framtiden. Socialstyrelsen kan också följa upp att vårdgivaren verkligen genomfört förändringarna.

Socialstyrelsen kan också vända sig till HSAN för disciplinpåföljder. Det är HSAN som beslutar:

  • Om de ska återkalla legitimationen från den läkare eller sjuksköterska som har misskött sitt arbete.
  • Om de ska utfärda prövotid, vilket innebär att läkaren eller sjuksköterskan måste stå under uppsikt i upp till tre år, samt att en särskild plan upprättas under den tiden.
  • Om att dra in läkarens rätt att skriva ut läkemedel.

Med den nya lagen tillkommer också att apoteken blir skyldiga att anmäla om de upptäcker att en läkare eller tandläkare skriver ut läkemedel som är att betrakta som överförskrivning eller står i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet.