Om du har en hörselskada, är döv eller dövblind kan du få gratis tolkservice i din kontakt med vården. Du kan även få tolkservice vid andra situationer.

Tolkcentralen i Stockholms län erbjuder tolkar till dig som har en hörselskada, är döv eller dövblind. Du kan få gratis tolkservice vid exempelvis läkarbesök, föräldramöten, fritidsaktiviteter eller i kontakt med socialtjänsten och andra myndigheter.

Du kan också få hjälp med att ringa telefonsamtal. Då besöker du Tolkcentralen, som hjälper dig med dina telefonärenden. De kan exempelvis hjälpa dig att ringa till Försäkringskassan eller din bank. Besökstiderna för telefontolkning finns på tolkcentralen@sll.se
fax: 08-406 73 99

Tolkcentralen har öppet vardagar klockan 8–17.

När du beställer tolk behöver Tolkcentralen få veta:

  • tolkmetod, så att rätt tolk kommer
  • datum och start- och sluttid för tolkningen
  • adress till platsen för tolkningen
  • vem du ska träffa och dennes kontaktuppgifter
  • ditt eget namn
  • vad tolkningen handlar om.

Akut behov av tolk

Vid akut behov av tolk i kontakt med vård, socialtjänst eller polis när tolkcentralen är stängd, . Om du har texttelefon ringer du via texttelefonförmedlingen på telefon 90 160.

Praktiska råd till dig som behöver tolkhjälp

Använd aldrig barn som tolk. Du har inte rätt att lägga ett så stort ansvar på en minderårig. En professionell tolk har gett ett löfte om tystnadsplikt. Andra personer som släktingar, vänner eller bekanta har ingen tystnadsplikt.

När du använder dig av tolk bör du uttrycka dig så klart som möjligt. Tänk på att:

  • tolken tolkar i jag-form
  • tolken är opartisk och får aldrig uttrycka egna åsikter under tolkningen
  • tolken måste kanske skynda till nästa uppdrag. Tolken varken får eller hinner hjälpa till med annat än själva tolkningen
  • ett tolksamtal tar ibland längre tid än ett samtal utan tolk så beställ gärna lite extra tid.