Under ett till fem års ålder sker många förändringar. Barnet lär sig äta, prata och gå. Det går igenom trotsåldern. Barnet utvecklar sitt ritande. En del lär sig skriva, räkna och cykla.
Varje barn är unikt. Det utvecklas individuellt efter egen personlighet och förmåga. Men det finns ändå några färdigheter i utvecklingen som är gemensamma för olika åldrar.
Några utvecklingssteg
Ett och ett halvt år
- Går säkert utan stöd.
- Kan bygga torn av två till tre klossar.
- Kan klotterrita streck med färgkritor på ett papper.
- Kan tala åtta till tio enkla ord och förstår betydligt fler.
- Kan peka ut kroppsdelar när du till exempel frågar "Var är näsan?".
- Tar av mössa och strumpor.
Två år
- Kan sätta ihop två till fyra ord i meningar.
- Börjar förstå orsak och verkan, men man kan inte lita helt på att tvååringen exempelvis kommer ihåg att spisen är varm.
- Kommer in i trotsåldern och använder ofta uttrycket "kan själv".
- Är självcentrerad och delar inte gärna med sig.
- Leker bredvid sina kompisar istället för med.
Tre år
- Hoppar jämfota på stället.
- Kan cykla trehjuling.
- Kan sparka boll
- Bygger torn med sex eller fler klossar.
- Kan rita cirkelliknande figurer.
- Kan göra sig förstådd.
- Talar i treordssatser.
- Talar om sig själv som jag.
Fyra år
- Balanserar. Barnet kan gå några meter på lång linje med symmetriska rörelser.
- Kan hoppa enstaka till två hopp på ett ben utan stöd.
- Kan räkna till fyra eller mer.
- Sifferförståelsen sträcker sig mellan ett, två, tre och många.
- Kan imitera kors eller kryss när de ritar.
- Kan rita föremål, vanligast är en "huvudfoting".
- Kan göra sig förstådd.
- Använder minst fyra ord i en mening.
- Använder ordet "jag" istället för sitt namn.
Fem och ett halvt år
- Kan rita en människa med huvud, kropp, armar, ben och några detaljer som kläder, händer och fötter.
- Kan rita en sluten cirkel, kvadrat och triangel utan större "svansar".
- Kan klippa ut en cirkel.
- Skriver sitt namn, kanske med bakvända bokstäver.
- Kan stå på ett ben en liten stund.
- Kan hoppa på ett ben.
- Barnet klarar att gå på ytterkanten av foten, det vill säga när foten är vinklad inåt.
Vid fem års ålder görs en sista sammanfattande bedömning av barnet på barnavårdscentralen inför skolstarten i förskoleklass.