Dygnet runt kan du ringa till Vårdomsorg på telefon. Erfarna sjuksköterskor ger dig råd när ditt barn är sjukt.
På sjukvårdsrådgivningen svarar sjuksköterskor med gedigen kunskap och lång erfarenhet av att arbeta med sjuka barn. Det finns även en medicinskt ansvarig läkare som sjuksköterskorna kan stämma av med vid behov.
När du ringer Vårdomsorg, , får du tre val:
1. Allmän information om hälso- och sjukvården
2. Sjukvårdsrådgivning om barn
3. Sjukvårdsrådgivning om vuxna.
Välj alltså 2 för sjukvårdsråd om barn.
Sjuksköterskan som svarar gör en medicinsk bedömning utifrån dina uppgifter. Du får sedan råd om hur du kan vårda ditt barn själv.
Om sjuksköterskan bedömer att ditt barn behöver vård direkt får du rådet att åka till en akutmottagning. Om barnets tillstånd inte är akut, men sjuksköterskan bedömer att en läkare bör undersöka barnet, får du rådet att kontakta din husläkarmottagning eller en jourmottagning.
Sjuksköterskan kan hjälpa dig med uppgifter på var närmaste mottagning, som är öppen en viss tid på dygnet, finns och hänvisa dig och ditt barn dit.
När du ringer till sjukvårdsrådgivningen får du uppge ditt barns personummer. Detta för att sjuksköterskan ska kunna skriva ner uppgifter från samtalet i en journal.
Om du ringer igen för att barnets tillstånd inte förbättras, eller kanske försämrats, kan den sjuksköterska som svarar nästa gång se vad du fick för råd vid förra samtalet och göra en ny bedömning av situationen.
Förutom att ringa till sjukvårdsrådgivningen kan du även använda dig av Vårdomsorgs e-tjänst Mina vårdkontakter för att få hjälp när det gäller ditt barn. Du behöver då ett användarkonto. När du har det kan du vid behov skicka en fråga och få svar inom en timme, dygnet runt. Det är erfarna sjuksköterskor som svarar.
Sjuksköterskorna som svarar ska göra en bedömning av barns medicinska tillstånd. De behöver därför ofta detaljerad information från dig som ringer.
Som orolig förälder med ett sjukt barn kan det vara jobbigt och stressande att någon ställer många och kanske ibland svåra frågor. Sjuksköterskorna vet vad som är det bästa för barnet om det är sjukt. Men de känner inte just ditt barn och vet inte hur ditt barn är när det är friskt. Det vet du. Därför är dina uppgifter viktiga för att ditt barn ska få den bästa hjälpen.
För råd med tolk på arabiska, ring 0771-1177 90.
För råd med tolk på somaliska, ring 0771-1177 91.