Under det första året sker dramatiska förändringar. Barnet lär sig krypa, äta, prata och gå.

Varje barn är unikt. Det utvecklas individuellt efter egen personlighet och förmåga. Men det finns ändå några gemensamma utvecklingsstadier som sker i ungefär samma ålder.

Reflexer

I början styrs de flesta rörelser och handlingar av reflexer som sedan utvecklas till kontrollerade muskelrörelser. Ett exempel på en reflex är omklamrings-reflexen. Den testar läkaren de första dagarna för att se att den finns hos barnet och senare för att se att den försvunnit. Barnet får ligga på rygg i läkarens famn. Man sänker sedan barnet relativt snabbt. Barnet slår ihop armarna symmetriskt om sin egen kropp, som för att ta tag i något vid ett fall. Det är viktigt att veta exakt hur man testar detta och det bör ske endast av läkare eller BVC-sjuksköterska.

Några utvecklingssteg

När barnet är nyfött och upp till en månad gammalt

  • agerar barnet mestadels med reflexer
  • börjar det fixera blicken
  • kan det känna kallt och varmt, till exempel om du har kalla händer
  • suger barnet på fingrar.

Vid en till två månaders ålder

  • kan barnet fixera blicken på cirka tre decimeters avstånd
  • kan det le mot dig när du pratar eller skojar
  • har det vissa nyföddhetsreflexer, som till exempel omklamringsreflexen.

Vid två till tre månaders ålder

  • börjar barnet få lite huvudbalans när det sitter i någons knä, men du får fortfarande ge stöd åt huvudet
  • kommunicerar det med leenden och skratt.

Vid tre till fyra månaders ålder

  • kan barnet stödja på sina armar och armbågar en stund när det ligger på mage
  • gripa om saker med hela handen
  • börja jollra
  • titta på egna kroppsdelar som till exempel händerna.

Vid fyra till fem månaders ålder

  • kan barnet samordna arm- och huvudrörelser
  • ta saker medvetet med händerna
  • undersöka saker med munnen
  • vända huvudet efter ljud
  • visa med kroppen att det till exempel vill bli upplyft
  • vända sig från mage till rygg.

Vid fem till sex månaders ålder

  • vänder det från rygg till mage
  • sitter barnet
  • drar det sig upp till sittande när man håller i båda händerna, huvudet följer med
  • kan det gripa efter föremål och flytta det från ena handen till den andra
  • kan barnet svara dig med enstavigt joller
  • tittar det efter tappad eller flyttad leksak
  • försvinner omklamringsreflexen
  • kan barnet haskrypa
  • känner det igen mamma och/eller pappa
  • svarar det på ljud med joller.

Vid sex till sju månaders ålder

  • kan barnet krypa med växelvis benföring
  • kan det ställa sig på alla fyra
  • har barnet bra handmotorik men dålig fingermotorik
  • kan det jollra med enstaviga ljud som ”da”, ”ba” och ”ka”.

Vid sju till åtta månaders ålder

  • kan barnet krypa på knäna
  • kan barnet sitta upp utan stöd
  • har det bra kontroll på tummotoriken men fortfarande ha dålig fingermotorik
  • kan det skilja på kända och okända människor, börja gråta när okända människor eller de som de inte känner väl kommer på besök
  • reagera barnet kraftigt på ljud.

Vid åtta till nio månaders ålder

  • kan barnet sätta sig själv från krypande ställning
  • börjar det få bra grepp med tumme och pekfinger
  • jollra barnet med tvåstaviga ljud som ”baba”, ”mama” och ”dada”
  • klappa det händer.

Vid nio till tio månaders ålder

  • kan barnet dra sig upp till stående
  • går det utmed möbler
  • har det svårt att sätta sig ned från stående ställning
  • griper barnet med tummen mot pekfingret och ta upp ett litet föremål, det så kallade pincettgreppet
  • förstår det enstaka ord som till exempel ”Var är lampan?”. Barnet vänder sig då mot lampan och tittar
  • kan det leka enklare lekar som att vinka adjö, leka tittut, baka kaka eller liknande härmningslekar
  • slår barnet två klossar mot varandra, härma dig om du börjar
  • sträcker det fram armar och händer framför huvudet när det ramlar.

Vid tio till tolv månaders ålder

  • kan barnet gå själv eller gå stödd endast med ena handen
  • kan barnet sätta sig ned
  • stoppar barnet det mesta i munnen
  • staplar det burkar
  • säger barnet enstaka ord som ”pappa”, ”mamma” och ”titta”.

Fråga om råd

Om du undrar över något Mina vårdkontakter.