Varje år får cirka 10 000 personer i Stockholms län veta att de har en cancersjukdom. I samband med cancerbeskedet kan det vara mycket som patienter eller närstående undrar över. Kontaktsjuksköterskan stöder och hjälper dig inom cancervården.

Kontaktsjuksköterskan är en sjuksköterska med specialistkunskaper inom cancervård och psykosocialt stöd. Kontaktsjuksköterskor finns inom alla sjukhus i Stockholms län där patienter med cancer utreds, vårdas och behandlas.

Kontaktsjuksköterskan finns till för att patienten ska känna trygghet och tillit, bli delaktig och få ett bättre omhändertagande.

I kontaktsjuksköterskans arbete ingår att svara på frågor, ge råd samt erbjuda stöd och samordning när det gäller vård och behandling av cancersjukdomen.

Kontaktsjuksköterskan ska vara tillgänglig oavsett vilket skede i sjukdomsförloppet som patienten befinner sig i. Det innebär att patienten är välkommen att höra av sig för råd och stöd, även om han eller hon skrivits ut från kliniken för vidare uppföljning vid en vårdcentral.

Kontaktsjuksköterskor anordnar också träffar för anhöriga. Anhöriggrupperna träffas fem gånger per termin tillsammans med kontaktsjuksköterska och kurator.

Frågor och funderingar

Till kontaktsjuksköterskan kan patienter och närstående vända sig om man:

  • vill få reda på vilka förberedelser som gäller inför en undersökning eller behandling
  • vill få information och psykosocialt stöd för att hantera och bearbeta sjukdomen och vad den kan medföra
  • behöver stöd i kontakten med annan sjukvårdspersonal, till exempel vid undersökningar och läkarbesök
  • behöver hänvisas till andra kontakter inom vården och kommunen.

Telefonrådgivning

Du kan ringa kontaktsjuksköterskan helgfria vardagar året runt. Kontaktsjuksköterskan ska meddela patienten vart hon eller han kan vända sig vid akuta besvär under jourtid.