• Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd

    Alla anmälningar om vårdskador görs från och med årsskiftet till Socialstyrelsen. Om Socialstyrelsen kommer fram till att en läkare eller sjuksköterska har brustit i sitt yrkesutövande kan de i sin tur vända sig till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. HSAN kan fatta beslut om att utfärda prövotid, dra in legitimationen eller begränsa läkarens rätt att skriva ut vissa läkemedel.

    Kontakt

  • Privattandvårdsupplysningen

    Om du inte är nöjd med den behandling eller det bemötande du fått på en privat tandvårdsklinik kan du vända dig till Privattandvårdsupplysningen.

    Kontakt

    Box 1217
    111 82 Stockholm
    Telefon: 020-662 800

  • Patientnämnden, PAN

    Patientnämnden är en opartisk instans som är fristående från sjukvården. Nämnden kan hjälpa till att lösa problem i all offentligt finansierad hälso- och sjukvård oavsett om den utförs av landsting, kommun eller privata vårdgivare, inklusive tandvård och omsorg.

    Patientnämnden kan inte utdöma skadestånd eller bestraffa någon. Du kan även vända dig till patientnämnden för att få information om landstingets patientförsäkring och skadeanmälan.

    Kontakt

    Box 17535
    Hornsgatan 15
    118 91 Stockholm
    Telefon: 08-690 67 00
    Telefontid: 08.30-16.00
    Fax: 08-690 67 18

    Läs på Vårdomsorg

    • Socialstyrelsen