Alla anmälningar om vårdskador görs från och med årsskiftet till Socialstyrelsen. Om Socialstyrelsen kommer fram till att en läkare eller sjuksköterska har brustit i sitt yrkesutövande kan de i sin tur vända sig till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. HSAN kan fatta beslut om att utfärda prövotid, dra in legitimationen eller begränsa läkarens rätt att skriva ut vissa läkemedel.
Box 1217
111 82 Stockholm
Telefon: 020-662 800
Patientnämnden är en opartisk instans som är fristående från sjukvården. Nämnden kan hjälpa till att lösa problem i all offentligt finansierad hälso- och sjukvård oavsett om den utförs av landsting, kommun eller privata vårdgivare, inklusive tandvård och omsorg.
Patientnämnden kan inte utdöma skadestånd eller bestraffa någon. Du kan även vända dig till patientnämnden för att få information om landstingets patientförsäkring och skadeanmälan.
Box 17535
Hornsgatan 15
118 91 Stockholm
Telefon: 08-690 67 00
Telefontid: 08.30-16.00
Fax: 08-690 67 18