Har du klagomål som rör vården eller vårdbedömningar?

Du kan:

  • tala med berörd personal
  • ta kontakt med Patientnämnden
  • kontakta Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning

Om du anser att du blivit felbehandlad kan du kontakta Hälso- och sjukvårdens Ansvarsnämnd, HSAN.

Berörd personal

I första hand bör du försöka reda ut eventuella problem direkt med berörd personal på den vårdcentral, mottagning eller vårdavdelning där du eller dina anhöriga behandlas. Är du patient som söker vård vid en viss sjukvårdsenhet bör du i första hand vända dig till den enheten.

Om du inte kommer till rätta med problemet eller om du inte är nöjd med svaren på dina frågor kan du kontakta verksamhetschefen. Receptionen/kassan kan upplysa dig om vem som är ansvarig. Du kan även kontakta chefläkaren för sjukhuset eller vårdcentralen.

Vissa sjukhus har egna patientombudsmän. Här kan du få hjälp med att framföra dina klagomål eller synpunkter.

Patientnämnden

Har du inte lyckats klara ut problemen genom att tala direkt med berörd personal, kan du vända dig till Patientnämnden. Det kostar inget. Patientnämnden är en opartisk instans som är fristående från sjukvården. Nämnden kan hjälpa till att lösa problem i all offentligt finansierad hälso- och sjukvård oavsett om den utförs av landsting, kommun eller privata vårdgivare samt landstingets tandvård, privata tandhygienister, handikapp- och habiliteringsverksamhet.

Patientnämnden utreder vad som skett, föreslår lösningar, informerar och lotsar dig vid behov vidare till rätt instans. Patientnämnden kan inte utdöma skadestånd eller straffa någon.

Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning

Har du synpunkter eller mer specifika frågor på vårdens tillgänglighet i länet eller dina rättigheter som patient kan du vända dig till IVÄ, Särskilda vårdfrågor vid Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning, 08-123 132 00(vx). Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning är den administrativa enhet som svarar för att vi som bor i länet får den vård vi behöver.

Om du har synpunkter på vården i allmänhet kan du skicka e-post till Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning: registrator.hsn@sll.se.

Om du har frågor eller klagomål som rör ambulanssjukvården, ambulanshelikoptern, liggande persontransporter eller transport av avlidna kan du kontakta Enheten för ambulanssjukvård.

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN)

Om du anser att någon av vårdpersonalen, till exempel läkare eller sjuksköterskor, har gjort fel eller försummat något i sin yrkesutövning kan du anmäla personen till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN.

HSAN är en statlig nämnd som kan besluta om disciplinära åtgärder som en erinran eller en varning. Anmälan till HSAN ska göras inom två år efter den inträffade händelsen. Om du är missnöjd med HSANs beslut kan du överklaga det hos kammarrätten.