Adhd är en funktionsnedsättning som innebär att man har problem med uppmärksamheten, är överaktiv och impulsiv. Man får adhd redan som barn. Mer än hälften av de barn som får diagnosen adhd har kvar sina svårigheter i vuxen ålder. De kan till exempel ha problem i kontakten med andra människor eller ha svårt för att organisera vardagen.
Adhd är en förkortning av engelskans attention deficit hyperactivity disorder, som på svenska översätts med uppmärksamhetsstörning med överaktivitet. Man räknar med att 2–5 procent av alla barn i skolåldern har adhd. Det är sannolikt vanligare hos pojkar än hos flickor. Men flickor är ofta mindre motoriskt överaktiva och mindre utagerande än pojkar. Ibland missas diagnosen hos flickor på grund av den något annorlunda symtombilden.
Mer än hälften av dem som har fått diagnosen adhd som barn har ännu i vuxen ålder så pass allvarliga symtom och funktionsnedsättningar att de uppfyller kriterierna för diagnosen. En del barn med adhd av lindrigare slag växer ur sina svårigheter. Det antas bero på en något försenad mognad av hjärnan.
Det är inte alla med adhd som är överaktiva. En del kan som barn beskrivas som långsamma och dagdrömmande. Med åldern minskar oftast den synliga överaktiviteten och vuxna brukar i stället beskriva en känsla av inre rastlöshet. Problem med uppmärksamheten är det som kvarstår längst och ofta orsakar de största svårigheterna i vardagen, till exempel när det gäller att organisera, planera och genomföra olika aktiviteter.
Hos personer med adhd har man kunnat se minskad aktivitet i de delar av hjärnan som styr uppmärksamheten, hjälper oss att kontrollera våra impulser och vara lagom aktiva. Ärftlighet anses vara den viktigaste förklaringen till adhd, men hjärnans utveckling påverkas också av barnets upplevelser och erfarenheter. Vissa barn får störningar i hjärnan under fostertiden, vid förlossningen eller under de första levnadsveckorna, men den typen av skador är en ovanlig orsak till adhd.
Hur man som vuxen upplever sin funktionsnedsättning beror på hur svåra symtom man har och hur mycket stöd och hjälp man har fått under sin uppväxt. Barn med adhd som inte blir uppmärksammade och får hjälp riskerar att misslyckas i skolan och kan få allvarliga problem med att anpassa sig socialt – särskilt i de fall ett utagerande beteende förekommer samtidigt med adhd. Som vuxna riskerar de att drabbas av depressioner, ångest, missbruk, utmattningsreaktioner, relationsproblem och svårigheter med att klara arbetsliv, ekonomi och vardagssysslor. Med rätt stöd och hjälp från omgivningen behöver inte funktionsnedsättningen bli till ett allvarligt handikapp.
Tre typiska symtom för adhd som kan förekomma var för sig eller i kombination är:
Det är vanligt att personer med adhd även har andra problem som hänger ihop med funktionsnedsättningen. De kan vara:
Personer med adhd behöver en strukturerad och förutsägbar vardag med tydliga förväntningar, gränser och konsekvenser. Tekniska hjälpmedel som kan vara ett stöd för minnet, till exempel en smart phone med olika appar, underlättar i många situationer.
Har du frågor om adhd? Kanske har någon annan undrat samma sak. Adhd, lindrig utvecklingsstörning och autismspektrumtillstånd hos barn, ungdomar och vuxna.